söndag 4 maj 2014

Valptest!

Att göra ett valptest kanske många inte tycker är så viktigt. Jag tycker det är toppen. Ett valptest går ut på att ta varje valp en och en och utsätta dem för olika saker som tex plötsligt ljud/skrammel, lek och kamp, fågel, följsamhet, ligga på rygg, lyftas upp i luften av för dem helt främmande personer. I detta fall gjorde Helena och Steffen detta, de som har Tröbbel och är pappa till valparna.
Happys valptest som gjordes vid 6 veckors ålder visade att hon var ljudkänslig och hade lite svårt att släppa att hon blev rädd. Jag är oerhört glad att ha fått med mig den informationen. Vi i familjen fokuserade på mycket vardagsljud, ja ljud i allmänhet och faktiskt få henne trygg i sig själv i de sammanhangen. I Happys fall handlade om allt ifrån motorcyklar till flygplan, kastruller, bestick, pysh ljud ifrån bussar som kan komma plötsligt. MYCKET ljud satsade vi på och att bli trygg i sig själv i de sammanhangen. Jag anser att det krävs trygghet för att överhuvudtaget för att kunna arbeta vidare och träna tillsammans i andra sammanhang med sin hund. Har du ingen trygg trygg hund i de sammanhangen hur ska du då kunna ha en trygg hund i "hundsammanhang"? Jag tänker då på utställning, tävling av olika slag bruks, jakt,agility där det både förekommer skott skällande hundar och annat.

Hur som helst så visade sig Happys MH som hon gjorde när hon var 1,5 år vara av strålande resultat och hennes rädslor för ljud och skrammel fanns inte alls, hon svarade också jätte bra på skott. Träning ger färdighet... eller vad ska man säga. Jag är oerhört Happy för att jag tog med mig informationen ifrån valptestet och förvaltade den på det sätt jag gjort.
I dag har vi som sagt gjort valptestet då på de små, alltid spännande att få sina funderingar bekräftade eller motbevisade. Jag tycker att valparna reagerade ungefär som jag trodde. I dag har valparna även fått träffa pappan, Tröbbel och hans flock. Jätte trevligt att få vara med på detta och även träffa Helena och Steffen igen. Jag ser fram emot att träffa Er snart igen.

Stort Tack för idag till Sofia m familj. Jätte god mat och trevligt på många sätt. Jag tycker det är så roligt att kunna hjälpa till och att få chansen att vara delaktig i kullen. Så Jätte TACK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar